탈춤을 소재로 한 「말뚝아!놀아보세..」춤 이미지적 재해석
저자 : 김태정
-
일반주기 :
세종대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.
석사학위작품해설집
지도교수: 양선희, 이병준
학위논문사항 : 학위논문(석사)-- 세종대학교 공연예술대학원 : 무용학과(한국무용전공) 2010. 8 -
발행국 : 서울
-
언어 : 한국어
-
출판년 : 2010
-
소장기관 :
-
-
- Ⅰ. 서언 우리나라의 경우, 1960년대 후반부터 전통문화에 대한 주체적인 인식이 자각되면서 이에 대한 연구가 하나의 붐을 이루었다. 그리고 특히, 70년대로 넘어오면서는 문학에서의 ...
- Ⅰ. 서언
우리나라의 경우, 1960년대 후반부터 전통문화에 대한 주체적인 인식이 자각되면서 이에 대한 연구가 하나의 붐을 이루었다. 그리고 특히, 70년대로 넘어오면서는 문학에서의 실천적 작업과 함께 탈춤 ‧ 마당극의 열기가 뜨거웠고 이것이 80년대 들어서는 예술분야의 변모와 함께 하나의 ‘문화운동’으로 자리 잡았다. 아무도 눈여겨보지 않고 어느 누구도 그 가능성에 대해 깊이 생각하지 않던 상황에 어렵게 진행되어 오던 현장의 새로운 형태가 드디어 대학가와 연극계에 발을 내딛은 것이다. 이 사건은 민중의 문화역량에 대해서 회의를 품고 있던 많은 사람들에 대한 일대 시위요 경종이었다.
하지만, 이러한 과정을 두고 혹자는 ‘정치편향에의 지나친 경도’라거나 ‘예술의 이념적 도구화’라는 곱지 않은 시선으로 바라보는 사람들도 나타났다. 따라서 그 명칭조차도 가면극, 마당굿(극), 탈춤 등으로 제각기 불리어졌다. 그럼에도 불구하고 이 운동은 새로운 연극운동 이전에 생존을 위한 싸움을 삶 속에 모아 다시 나누어 갖는 형태라는 원대한 가치를 부여받아 지금까지 전해오고 있다.
이러한 배경에는 여러 가지 이유가 있을 수 있으나 그 대표적인 것이 민중의 삶의 현장을 ‘마당’으로 설정하고 그 개념을 스스로 넓힘으로써 새로운 연행예술의 한 형태로 서서히 실체화하여 왔음을 들 수 있을 것이다.
그런데 이 가면극, 혹은 탈춤(이하 탈춤으로 통일한다)은 예로부터 상원과 단오 등의 명절에 연행되던 통과제의 속의 연희였다. 과거 연행자들은 상원을 앞두고 연희집단을 만들어 몸에 배어 있는 춤과 늘 부르던 노래, 그리고 기억 속에 저장되어 전승되던 극적 상황을 재창조하였던 것이다. 그러나 현대에 이르러 이는 문화재로 지정되면서 더 이상 변화되지 못하고 단지 소멸되지 않는 보존의 방향으로 가닥을 잡고 있는 모양새이다.
하지만 분명히 기억해야 할 것은 원초적으로 이 탈춤이 ‘집단적 신명성’과 ‘민중성’, ‘현장적 운동성’이라는 특성을 띠고 있다는 사실이다. 이는 그만큼 탈춤이 열린 구조를 가지고 있으며 현대에서도 얼마든지 새로운 내용과 형식으로 재창조될 수 있음을 뜻한다. 따라서 누군가는 이를 두고 현대적 ‘대동놀이’라고 표현하기도 하였다.
그런데 과연 우리 시대에 ‘대동놀이’가 존재하고는 있는 것일까? 솔직히 말해서 지금 우리는 우리문화의 핵심이 대동놀이였다는 사실조차도 인식하지 못하고 있다. 우리의 일상적인 놀이체험이 거의 대부분 즉물적인 것이 되어버렸기 때문이다.
그래도 전통의 맥박은 민중의 몸속에서 뛰놀고 있다. 탈춤의 풍자와 신파의 눈물과 웃음이 비로소 여기에 살아 있다. 전통문화와 서구문화를 탁월한 차원에서 통일하여 새로운 우리 문화를 창조하는 길은 민중으로부터 비롯될 수밖에 없기 때문이다. 다시 말하면 이제까지 발전되어 온 온갖 형식은 새로운 내용에 의해서 변혁되고 새로운 내용에 의해서 통일된 이념 아래 어우러지게 된다. 그 형식들이 그대로 고착되어 지속되는 경우는 없는 것이며 이런 과정 속에서 새로운 형식도 탄생하는 것이다.
논자가 주목한 부분도 바로 이 대목이었다. 다시금 이러한 우리의 소중한 문화적 자산을 활용함으로써 그 고귀한 영역을 더듬고 일깨워 보고자 한 것이다. 그리고 논자는 한 발 나아가 이를 한국창작무용으로 무대에 올려보고자 하였다.
단, 논자는 현재까지 전승되고 있는 다양한 탈춤 중에서도 특히 고성오광대의 말뚝이를 중요한 모티브로 삼았다. 그리고 그 내용에 있어서는 시조시인인 이달균의 시조 ‘말뚝이 가라사대’를 차용하였다. 이달균은 1957년 경남 함안에서 출생하여 문단활동을 시작한 시조시인으로 특유의 언어 감각과 상상력을 바탕으로 여러 인물들이 나름의 목소리와 개성을 지닌 채 각자 살아 움직이게 만드는 탁월한 능력을 지닌 것으로 평가받고 있다. 따라서 온갖 정체불명의 형태가 ‘예술’이라는 허울을 쓰고 행세하고 있는 이즈음, 이러한 작업이 일반 민중들을 위하여 활용될 수 있고 보다 넓게는 우리 문화운동으로서의 보다 효과적인 확대와 심화를 이룰 수 있기를 기대해 본다.
- 닫기
- The meaning of the masked dance in Korean cultures is truly diverse and profound. It is certain that there have been songs, dance and stories where people have live since a long time ago. Furthermore, it is true that gags and plays have existed all t...
- The meaning of the masked dance in Korean cultures is truly diverse and profound. It is certain that there have been songs, dance and stories where people have live since a long time ago. Furthermore, it is true that gags and plays have existed all the time, but the masked dance has succeeded to the popular banquet and testified the long-standing Korean history in a nameless form without revealing it. And the reality is that the masked dance has been positioned as the front-runner of the cultural movement representing Korea with the 1970s as the starting point and performed a major role as the channel of the media to communicate the popular truth to people.
But it has now been the high time that the masked dance should establish a new value and construct its domain as the cultural movement is intended to revolt against the existing culture in a word and create a new culture. This starts from the Sollen that the mature picture of the cultural movement for securing true popularity should primarily be rooted in reflecting the sense of realism. We have found through experiences for the years that the work of the intellectual likely to lack the sense of realism can never be the desirable phenomenon though seen in the normal development of the whole movement.
Frankly speaking, the history of masked-dance banquet for the years is the one that it has expanded and disseminated the community spirit through the process of change from the closed group to the open group. The reason for associating the masked dance with the community spirit and emphasizing it was to lay the foundation for resolving the problem of each social stratum to which the populace belongs with their own spontaneous power. The rural or urban community, or popular society or intellectual community or the popular strata involved in the masked dance has cultivated their independent cultural creativity and been able to be guaranteed their independent activity based on this in the process that it has become diversified and divided.
However, we cannot but to have a doubt as to whether we have restored the vitality inherent in the masked dance or properly understood its original intent in spite of several merits for the years. The audience of the masked dance do not gather to investigate and reveal the truth of a case clearly but to enjoy it. And the audience of the epic drama are required to accomplish the intellectual work, whereas the audience of the masked dance involve themselves in the play, make the expression of their intentions and pursue the joy of resolving the realistic problem of the communal life. This spirit is the very true artistic experience and sublimation into the feast.
Accordingly, to get the primary aesthetics of this masked dance and overcome its current real problem, this study focused on the following several problem.
First, it is necessary to establish the consciousness of masked dance as the firmer artistic movement. It is not an exaggeration to say that for the years, the masked dance or masked play has been all the activities based on petit bourgeois such as intellectuals, students and the like. But an in-depth attempt should be made to approach the citizens at large to achieve future continuity and popularity. This would be a shortcut for the masked dance to position itself as the material foundation for our cultures to become more stable and as one clear-cut artistic and cultural movement.
Second, it is necessary to pay attention to the problem of tradition and modernity. It is necessary to establish the position of the masked dance and its future direction to advance through studies concerning how our tradition in the realistic problem of industrialization and our westernized life can function and how they should combined with each other.
Third, it is necessary to find out the connective link between the masked danc and diverse media. It is necessary to expand the base through the destruction or diffusion of genres. Of course, this problem is not confined to the masked dance but further efforts should be made to achieve unity in traditions.
Fourth, it is necessary to draw the masked dance into a more personal living problem in taking advantage of materials and subjects. For the years, the contemporary masked dance have had a tendeny to fail to lay the foundation for becoming more popular as it has developed in isolation between performer and audience contrary to its original intent.
- 닫기
'이달균을 읽다' 카테고리의 다른 글
소재 선택 면에서 본 시조 시단의 변화 1 -자기 성찰로서의 시조 쓰기 장경렬 (0) | 2012.09.17 |
---|---|
누가 시인이 되는가 -시인 이달균, 그 작품과 작가론을 중심으로 (0) | 2011.09.09 |
垣彦齋 편지 (0) | 2011.08.24 |
이달균 제 5시집 <문자의 파편>-오마이 뉴스 (0) | 2011.08.23 |
한 이름하는 시인들의 시집 -경남신문 (0) | 2011.08.23 |